Min trygga plats

Ett drömspel om jämställdhet och jämlikhet i klassrumsformat för högstadiet.

"Rustad, rak och panslarsluten gick jag fram. Men av skräck var brynjan gjuten och av skam". Så börjar Karin Boyes dikt "Jag vill möta.." från 1927. Med den som utgångspunkt använder Sofia Wretling och koreografen Carl Olof Berg sina kroppar, röster, film och hela klassrummet för berättelser om könsnormer, överlevnad och mod. Vi hör elever från Mariebergsskolan i Karlstad, den skola där Carl Olof själv gick på högstadiet, reflektera kring Sofias och Carl Olofs kroppar men också sina egna och sexualitetens funktion. Vi ser två kroppar dansa tillsammans. När Carl Olof dansar och lyfter Sofia, vem identifierar du dig med som åskådare? Den som bär eller den som blir buren? Och hur ska vi förhålla oss till ord som hora, bög, lesbisk och trans? Min trygga plats ger dig några förslag att fundera kring, själv eller tillsammans med andra.

ÅK7, ÅK8, ÅK9

Publik 30
Speltid

40 min

Lokal Klassrum
Spelyta 6 x 4 m inkl publikplatser
Takhöjd -
El 2 x 220 V (i närhet av whiteboarden)
Bygg-/rivtid 2 tim / 10 min
Särskilda krav Projektor monterad i taket, riktad mote whiteboard (ej smartboard) ska finnas i klassrummet. VGA-kabel eller HDMI. Personal som kan rummets teknik måste finnas på plats.
Övrigt Vi kommer till skolan ca 2 tim innan första föreställningen för att stämma av tekniken/projektorn samt att rigga medhavda högtalare i klassrummet. Vi behöver också plats att värme upp på i anslutning till klassrummet. Minst 15-20 min innan föreställningen behöver vi komma in i klassrummet. Mörkläggning önskvärd.

Eftersamtal och lärarhandledning: Vi rekommenderar att en timmes samtal planeras med klassen i anslutning till eller efter föreställningen. En lärarhandledning i papper eller pdf med reflektionsexempel finns att få i samband med föreställningen.

Kommentarer (0)

Du måste vara inloggad för att kommentera