Här kan du läsa om alla de filmer som visas under Dansfilmsdagar i Sörmland 1-5 april. Du får också veta vem som har valt filmen och varför.
VARFÖR DESSA FILMER?
Visningen "Move in Relation – Relations in Motion" utforskar kopplingar mellan människor och det icke-mänskliga – hur kroppar, känslor och omgivningar samverkar. Dessa tio kortfilmer, utvalda genom en Open Call, förenar fantasi, förändring och gemenskap och visar hur dans fungerar som ett universellt språk som överbryggar gränser mellan verklighet och kreativitet. Genom rörelse bjuder de in oss att reflektera över relationer, anpassningsförmåga och delade upplevelser.
KURERINGSMETOD
Vi söker visuellt fängslande och tankeväckande dansfilmer som engagerar en bred publik, även de som kanske inte är bekanta med dans eller film. Vi prioriterar verk som är tillgängliga och inkluderande, och som utforskar olika dansgenrer och perspektiv. Vår metod fokuserar på filmer som utmanar konventioner och ställer frågan: "Vad kan dans vara på film?"
Naval Ode (Ode Maritima)
Dikten Naval Ode - "Ode Maritima" av Fernando Pessoa fångar rörelsen av separation mellan kajen och skeppet, och därmed avståndet – mellan insidan och utsidan, mellan mig själv och den andra. Texten gestaltas genom en mystisk och svävande dans, genomsyrad av nostalgiskt begär, som sväller likt ett segel.
Regi: Fu Le
Medverkande: Magalie Lanriot, Roel Q Seeber
Land: Portugal
Naval Ode
9
Rörliga kroppar mellan 2D och 3D.
Regi: Wilfred Wong
Medkoreograf: Blue Ka Wing
Videograf: Hui Hong Nin
Land: Hongkong
9
The Ends
I denna utforskning av rörelse, minne och arkitektur lyfter The Ends fram de ofta förbisedda historierna om Londons hotade kommunala bostadsområden. Filmen hyllar den vibrerande konsten och de rika berättelserna i dessa underrepresenterade samhällen, när de strävar efter att arkivera och representera sina unika identiteter.
Regi: Cailin Manning, Nojus SetKauskas
Medverkande: Kyra Mills
Land: StorbritannienThe ends
God Limps
Kan du ge mig en hand att fixa min krage?
Regi: Blue Ka Wing
Koreograf och dansare: Blue Ka Wing
Videograf: Wilfred Wong
Land: HongkongGod limps
Excavation
Excavation är en dansfilm där en dansare och en grävmaskin möts i en duett. Verket utforskar relationen mellan den mänskliga kroppen och maskinen, och hur båda kan vara både kraftfulla och känsliga. Filmen ger grävmaskinen liv och undersöker den mänskliga-maskinella kopplingen ur ett posthumanistiskt perspektiv.
Regissör & dansare: Ella Posti
Filmfotograf: Antti Ahokoivu
Maskinförare: Mika Vilmi
Land: Finland
Excavation
Call of the Cranes (Kurkien Kutsu)
Människor som går i skogen hör tranornas rop och samlas på en äng.
Kurkien Kutsu har skapats i samarbete med de äldre i "Memory Gang" vid Alzheimersföreningen i Kanta-Häme. Arbetets utgångspunkt var att skapa en uppföljare till dansfilmen Kurki (Crane), som deltagarna såg under Myrskyryhmäs filmstund.
Regissör: Vilma Tihilä
Producent: Elli Isokoski
Ljuddesign: Ville Kuukka
Klippning: Samu Kuukka
Land: FinlandCall of the Cranes
Replica
Ett hus, en kopia och dess invånare – båda något avlägsna från verkligheten. Ömhet, glädje och tyst samhörighet. Hur mycket är inbillning? Vad väntar i framtiden?
Regissör: Marta Renzi
Huvudroll: Robert Sorrentino
Filmfotograf: Charles Caster-Dudzick
Land: USA
Replica
Blackbird (Mustarastas/Koltrast)
"För några år sedan såg jag Miika dansa på vår byfest. Hans blick var fantastisk." Denna korta dansfilm är ett konstnärligt samarbete mellan vänner under coronanedstängningen sommaren 2020.
Regissör: Ville Juurikkala
Manus & producent: Panu Varstala
Huvudroll: Mika Paukkunen
Land: Finland
Blackbird
Basketball Player Dances
Filmen övergår smidigt mellan ögonblick där dansaren håller i en basketboll och där de är utan den. Den utforskar kontrasten mellan "kroppen i rörelse" och "den föreställda kroppen" och skildrar rörelsens process och resultat genom en fragmenterad, drömlik berättelse.
Regissör: Blue Ka Wing
Dansare: Wilfred Wong
Filmfotograf: Hui Hong Nin
Land: Hongkong (Kina)Basketball Player Dances
Held
Held är en kortfilm i modern dansstil som gestaltar de negativa känslor och tankar vi håller fast vid för hårt och blir uppslukade av. Se vad som händer när två personer, som känt sig ensamma i sina världar, öppnar sig och upptäcker styrkan i att prata med varandra.
Regissör: Cydney Watson
Koreograf: Liam Woodvine
Dansare: Cydney Watson, Liam Woodvine
Filmfotograf: Andy Clist
Land: StorbritannienHeld
VARFÖR DESSA FILMER?
När jag började göra dansfilmer insåg jag att det fanns en hel värld där ute som inte hade upplevt dans på samma sätt som jag och mitt samhälle hade. Efter min första film tog jag bort idén om "dans" som vi känner den och började utforska varför vi inte alla dansar mer. Den här nyfikenheten har format mitt arbete och lett till detta urval av filmer. Jag hoppas att de erbjuder ett litet fönster in i de många sätt som dans kan existera på – där rörelsen i sig skapar dans, oavsett hur du väljer att se på det.
KURERINGSMETOD
Jag söker visuellt fängslande och tankeväckande dansfilmer som engagerar en mångsidig publik, även de som inte är bekanta med dans eller film. Jag prioriterar verk som är tillgängliga och inkluderande, och som utforskar olika dansgenrer och perspektiv. Min kuratoriska metod fokuserar på filmer som utmanar konventioner och besvarar frågan: "Vad kan dans vara på film?"
The ongoing process of making sense
sensorium
känslighet
förnuftig
sentimentalitet
sensualitet
sensation
sensationell
sinnesfrisk eller inte...
Ärlighet i konstruktion
Ett jag som inte är medvetet känt
En mening är på intet sätt naturlig
En smak påminner om ett kylskåp
En bindestreckning av re-la-tion-ship
Självmordstankar är som att skratta sig själv till döds
Du ser allt, som en blixt över ett fält
Hur jag ser det
Hur jag ser det
Hur jag ser det
LÅNGT
NÄRA
Enligt min mening, det där är Martin
Store Martin
En bit av Martin
VAD
Processer av ifrågasättande, sökande och meningsskapande utvidgar kopplingen till vad som är tillfredsställande och enande – eller kanske bara lite humor på vägen. Jag placerar mig i roller där artist, filmskapare och mottagare möts. I processen uppstår en serie liknelser som utforskar representation, dekontextualisering, dekonstruktion och sekvensering i text, bild och ljud. Från filmskapandets tekniska aspekter till rörelsen i breaking – varje element berättar en historia som fångar essensen av en övergiven plats. Här blir rum och föremål aktiverade, vilket öppnar nya perspektiv på det faktiska.
Varje objekt lämnar efter sig en sorts handling mellan dem och mig. Levande skulpturer, rörelse och interaktion skapas ofta i nära anslutning. Filmen är fylld med metaforer och subtila kommentarer om livet – naturen som förebild, papperets kraft och absurditeten i att vinna genom att bara snurra ett hjul. Till slut lämnar jag en bit av mig själv och uppmuntrar till reflektion över hur jag uppfattar, skapar eller helt enkelt existerar.
Regi, koreografi och redigering: Martin Klukas
Musik: Beethoven - Pianosonat nr. 23 "Appassionata", Op. 57
Land: TysklandThe ongoing process of making sense
Flying Low Technique
Skinner Release Technique (SRT) är en rörelseteknik utvecklad av Joan Skinner på 1960-talet som använder bildstyrda och taktila övningar för att minska spänningar och främja en naturlig rörelse i linje med hela jaget
Regi: Freya Olafsson
Ljud: Dubbel DutchFlying Low Technique
Topologic
Crabeels verk Topologic skildrar en mans utdragna försök att ta på sig – och sedan ta av sig – ett klädesplagg. Här används kroppen både som ett experimentellt fält och som en metafor för konstnärens arbete med att inta och gestalta rum.
Kampen mellan konstnären och materialet, i detta fall en tredelad kostym, illustrerar den konstnärliga skapelseprocessen på ett metaforiskt sätt. Mannen utför olika rörelser mot en neutral bakgrund, klumpigt försöker han ta av sig sin väst samtidigt som han behåller kavajen på. Eftersom varken mannen eller bakgrunden ger någon tydlig narrativ struktur, leds betraktaren att tolka bilden som en dirigent eller katalysator för olika känslor.
Regissör: Cel Crabeels
Land: Belgien
Boy
En pojke står ensam i ett dramatiskt och ogästvänligt landskap. Han är en kraftfull och fängslande gestalt med en märklig förmåga att frammana och forma sin ensamma värld. Med smidiga och graciösa rörelser rör han sig som en gepard, smyger fram och hoppar sedan lekfullt mellan sanddynerna. Hans extraordinära rörelse leder betraktaren genom det vidsträckta, tomma landskapet och in i hans egna inre värld.
Regissör: Peter Anderson
Koreograf: Rosemary Lee
Produktion: ACE / BBC Dance for the Camera Series
Boy
VARFÖR DESSA FILMER?
Filmerna skapar ett koreografiskt landskap som bjuder in till rörelse och dans, som väcker nyfikenhet och lust att själv dansa.
KURERINGSMETOD
I projektet Danspaus är vår kuratoriska hållning att tillgängliggöra dansfilm för fler på innovativa sätt. Vi arbetar uppsökande och visar dansfilm där människor rör sig. Vi väljer filmer som vi är nyfikna på att se möta barn unga och vuxna. Dansandet och erfarenheten av dans är kärnan i projektet. Som deltagare till Danspaus kan en se, prata och skapa dans.
Danspaus är ett dansfilmsprojekt som lyfter dansfilmen som konstform och bjuder in till samtal, dans och rörelse. I vårt rosagröna tält – en plats på 4x4 meter – kan du ta en paus, titta på dansfilm och uppleva den tillsammans med andra. Under våren 2025 besöker Danspaus skolgårdar i Sörmland och Västmanland. Vi har bland annat en nyskriven poplåt av Angelina Pavanelli som en själv kan dansa till.
Double of a Half
Den ursprungliga idén till dansfilmen föddes ur tanken på ting som verkar vara sammanflätade men ändå diffusa i sina gränser. Inspirationen kom från vardagliga situationer med trassliga objekt: hörlurssladdar, vattenslangar eller aviga klädesplagg – där början och slutet är svåra att urskilja och där olika delar tycks höra ihop på ett odefinierbart sätt.
Emmelie ville utforska hur man kan spela på både åskådarens och utförarens perception och väcka nyfikenhet genom rörelse. Tillsammans med sin vän Theodora började jag experimentera med rörelser som skapade dessa känslor av nyfikenhet och förvirring. De fann snabbt ett koncept där två kroppar blev till en helhet, men utan tydliga gränser – en lek med uppfattningen av vad som är vad.
Regi: Emmeli Salomonsson
Koreografi: Emmeli Salomonsson och Theodora Manolakos
Dans: Emmeli Salomonsson och Theodora Manolakos
Film: Federico Romani
Land: Sverige
Ifall inte nån sätter fart
En dansfilm om förväntningar och vems tur det egentligen är att ta ansvar.
När det stora eventet på Sergels torg under Dansens dag 2020 plötsligt behövde ställas in och den planerade flash moben inte längre gick att genomföra med social distansering fick JELNEK tänka om helt. Istället fick det som skulle bli en folkfest på en av Stockholms mest välbesökta platser bli en intim dansfilm i en till synes öde huvudstad. Ett oavsiktligt men symboliskt visuellt tidsdokument
Regi: JELNEK och Jennifer Drotz Ruhn
Dans: Lovisa Wallerström & Jasmine Attié
Koreografi: JELNEK
Foto och film: Jennifer Drotz Ruhn
Ljud: Stuart Docherty
Röst: Jonas Wallerström
Gitarr: Andy Yeo
Land: SverigeIfall inte någon sätter fart
Strive
En experimentell lindansfilm. Genom en spänd lina skapas en passage som utforskar livets strävan i ett växelspel av rörelse och avbrott.
Regi: Klara Mossberg
Lindansare: Klara Mossberg
Land: SverigeStrive
Soft Space
En dansfilm om att vilja berätta något viktigt. Om att vänta på vad som känns rätt. Om att dela något utan att säga något alls. Och om att känna sig nära någon man tycker om.
Regi: Minna Elif Wendin
Koreografi: Minna Elif Wendin
Film: Amelia Finngård
Musik: Patrick Rydman
Land: SverigeSoft Space
Omsorger
Omsorger är en dansfilm som undersöker det som format oss som människor. Projektet, som är en communitydansproduktion, producerades för Estrad Norr 2023 och hade premiär på Scenkonstverkstan i Östersund den 4 februari 2024. Filmen speglar deltagarnas unika historia och deras plats på jorden. Här möter vi livet genom rörelse, undersöker och närmar oss det innersta. Omsorger är en berättelse om sorg och omsorg, och ger visuellt liv åt deltagarnas gömda berättelser – deras vackraste minnen och möten, såväl som det som har färgats av sorg, motgång och vemod. Filmen skildrar tveksamhetens skav och tillförsiktens boning.
Verket har sin utgångspunkt i Jämtland och vårisen. "Isen. Den massiva, spröda som obönhörligt rör sig upp på strandkanten om våren. Verkar statisk, men kan bli skör. Rasar samman av sprickor som skapas av det mjukare. Vattnet. Vårsolen." Isen fungerar som en metafor för våra omsorger och sorger – för självaste livsresan, för att gå i cykler, stagnera, smälta, vara i rörelse och börja om igen och igen.
Idé/Koreografi/Arbetsledning/Kostym: Maria Ulriksson
Kompositör/Ljuddesign: Anna Sóley Tryggvadóttir
Foto: Milja Rossi
Deltagare/Dansare: Johan Sikström, Fredrik Frisint, Ulf Hedenström, Pierre de Flon, Henrik Harr, Nils Björkén, Sören Marklund, Daniel Wadman Svensen, Björn Hansson, Olle Mobärg
Producent: Estrad Norr, Anna Eriksson
Kommunikatör: Nina FridellOmsorger
VARFÖR DESSA FILMER?
För detta demensvänliga program valde jag filmer med en tydlig berättelse, som berör känslor och vars historier är lätta att relatera till. Filmerna skiljer sig åt, men gemensamt för dem är den starka användningen av dans och koreografi i kombination med ett filmiskt berättande.
I While The Cat’s Away av Helena Jonsdottir och Unnur Ösp Stefánsdóttir får en äldre kvinna möjlighet att släppa loss och uttrycka sig när hennes dotters vaksamma blick vänds bort. Längtan är påtaglig i Madli Läänes Dear Passengers under en kort bussresa. I Anna Maria Joakimsdottir-Hutris film Through The Supermarket in Five Easy Pieces kämpar en familj på fem personer för att ta sig genom en megamarkets labyrinter på alldeles för kort tid. Marja Helanders film Eatnanvuloš Lottit – Birds in The Earth är en visuellt vacker skildring som utforskar den djupaste bakgrunden till ägandet av samiska områden på den finska sidan. Unga balettdansare utforskar sina förfäders marker hela vägen till huvudstaden och riksdagshuset, där landets beslut fattas.
KURERINGSMETOD
Jag valde alla filmer i programmet från Norden och Baltikum, eftersom jag ville lyfta fram regionens starka expertis inom dansfilm.
Through The Supermarket in Five Easy Pieces
Denna dansfilm är en symbol för de utmaningar en familj möter under den veckovisa rutinen att handla mat. Berättelsen är också en metafor för de fem klassiska elementen – jord, luft, eld, vatten och eter – och hur de strävar i olika riktningar men ändå hålls samman som en enhet.
Regissör: Anna Maria Joakimsdottir-Hutri
Dansare/performers: Andrius Katinas, Jenni-Elina von Bagh
Koreografi: Maria Saivosalmi & Andrius Katinas
Filmfotograf: Daniel Lindholm
Kompositör: Marko Nyberg
Rekvisitör: Outi Kallio
Kostymdesigner: Janne Renvall
Makeupartist: Heini Kortelainen
Ljuddesigner: Akseli Soini
Klippning: Timo Montonen
Producent: Petteri Lehtinen
Produktion: Valve Oy
Land: FinlandThrough The Supermarket in Five Easy Pieces
Kallid reisijad (Dear passengers)
En ensam resenär ger sig ut på en resa för att finna lindring för en dold längtan. Hennes rastlösa begär sprider sig och tvingar medpassagerarna att konfrontera sina egna önskningar och besvikelser.
Regissör: Madli Lääne
Koreografi: Renate Keerd, Anastasia Masalova
Filmfotograf: Heiko Sikka
Kompositör: Patrick McGinley
Scenograf: Freda Purik
Kostymdesigner: Liis Plato
Makeupartist: Jennifer Scholz
Ljuddesigner: Markus Andreas
Klippning: Emeri Abel, Kaupo Muuli
Producent: Johanna Maria Paulson, Evelin Penttilä
Produktion: Stellar Film
Land: EstlandDear passangers
While the Cat’s Away
En äldre kvinna bor i sin dotters lägenhet och är rädd att hon inkräktar på dotterns självständiga och moderna livsstil. När dottern går till jobbet får kvinnan äntligen en chans att uttrycka sig själv och känna sig bekväm i sin begränsade tillvaro.
Regi: Helena Jonsdottir & Unnur Ösp Stefánsdóttir
Land: Island
While the Cat’s Away
Eatnanvuloš Lottit – Maan Sisällä Linnut – Birds in The Earth
Utforskar de djupaste frågorna kring ägandet av samiska territorier. Unga balettdansare Biret och Gáddjá Haarla Pieski färdas genom Sápmi iförda svankostymer från Svansjön, ända till huvudstaden och parlamentet, där besluten om deras mark fattas.
Regi: Marja Helander
Land: FinlandBirds in The Earth